PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2016-10-05
3 kroki do dobrej bramy garażowej
Trwałość, estetyka, energooszczędność, bezpieczeństwo obsługi - to tylko niektóre cechy, jakie warto wziąć pod uwagę przy wyborze bramy garażowej do domu.

POLSKIE OKNA I DRZWI
ul. Modlińska 6
03-216 Warszawa

tel. 22 811 20 64
fax 22 811 20 64
biuro@poid.eu
www.poid.eu

» więcej o firmie

Trwałość, estetyka, energooszczędność, bezpieczeństwo obsługi - to tylko niektóre cechy, jakie warto wziąć pod uwagę przy wyborze bramy garażowej do domu. Droga do przemyślanej inwestycji wiedzie przez odpowiednie dopasowanie bramy do garażu, jego otoczenia, funkcji oraz oczekiwań inwestora. Zwieńczeniem jest dobry montaż, który pozwala w pełni wykorzystać parametry wyrobu.

Od bramy garażowej oczekujemy przede wszystkim niezawodności - ma bezproblemowo pracować przez lata, zapewniając komfort eksploatacji. Jeśli garaż jest umieszczony w bryle domu, brama powinna być ocieplona. Duże znaczenie ma również jej design, który sprawia, że konstrukcja dobrze komponuje się z architekturą budynku czy innymi elementami stolarki budowlanej, jak okna i drzwi.


Krok pierwszy - brama dopasowana do garażu

W gąszczu różnorodnych ofert czasem niełatwo się odnaleźć, jednak podstawowe kryterium to rodzaj bramy i sposób jej otwierania. Do wyboru mamy modele segmentowe, rolowane, uchylne i rozwierne. Przestrzeń jest cenna - zwłaszcza, gdy na podjeździe jest mało miejsca. Jeśli chcemy zachować go jak najwięcej, naturalnym wyborem wydaje się brama segmentowa, której panele chowają się pod stropem lub na ścianie bocznej garażu. Podobną oszczędność przestrzeni zapewniają konstrukcje rolowane - ich panele nawijają się na wał umieszczony nad otworem bramy. Dzięki temu, można parkować samochód bezpośrednio przed garażem, a dodatkowo postawić tam jeszcze np. jednoślady.

W garażu przechowujemy nie tylko samochód, lecz często także rowery, kosiarkę oraz sprzęt ogrodniczy. Ważny jest więc szybki dostęp do wnętrza, bez konieczności otwierania całego skrzydła bramy. Dla takich wielofunkcyjnych pomieszczeń dobry wybór stanowią bramy segmentowe z drzwiami przejściowymi oraz modele segmentowe boczne, które posiadają funkcję drzwi przejściowych, umożliwiających tylko częściowe ich otwarcie. Co jeśli mamy garaż przeznaczony na dwa auta? Wówczas bardziej opłacalne jest zainwestowanie w jedną większą bramę, niż montaż dwóch osobnych produktów.


Bez względu na wybrany model bramy, trzeba pamiętać, że pojedyncze ich konstrukcje przeznaczone dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Na komfort obsługi wpływa sposób otwierania - najlepiej pod tym względem prezentują się produkty wyposażone w napęd elektryczny, które można obsługiwać przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem.

Krok drugi - brama trwała, bezpieczna i „ciepła"

Bramę do garażu wybieramy na długie lata, dlatego musimy też zwrócić uwagę na jej trwałość i bezpieczeństwo. Produkty renomowanych producentów, dzięki idealnie dopasowanym do ich ciężaru sprężynom oraz odpowiednio dobranemu napędowi, nawet przez kilkadziesiąt lat działają płynnie, cicho i bezpiecznie.


W bramach garażowych umieszczonych w bryle budynku równie ważna jest energooszczędność. Powinny one spełniać wymagania podobne do tych, jakie stawia się zewnętrznym drzwiom wejściowym. Kluczowa jest tu nie sama grubość konstrukcji, tylko jej odpowiednie uszczelnienie. Producenci stosują więc wypełnienie segmentów pianką poliuretanową oraz uszczelki między segmentami, a także na łączeniach bramy z posadzką i ościeżnicą. To właśnie te miejsca, w których konstrukcja styka się ze ścianą oraz posadzką często stają się źródłem strat ciepła. Kluczowe jest tu wyeliminowanie ryzyka powstawania mostków termicznych, dlatego niektórzy producenci oferują rozwiązania poprawiające efektywność energetyczną wyrobu, np. przez oddzielenie ościeżnicy od ściany garażu specjalną przegrodą, co może zwiększyć termoizolacyjność nawet o 15%.

Im niższa wartość współczynnika przenikania ciepła bramy, tym mniej ciepła ucieka z garażu i domu. Jeśli chcemy, aby tworzyła ona skuteczną barierę termiczną, współczynnik ten nie powinien być wyższy niż 1,3 W/(m2K). Garaż w bryle domu, w którym zamontowano taką bramę powinien mieć też dobrze zaizolowane przylegające do niego ściany i sufit oraz drzwi do części mieszkalnej o odpowiedniej termoizolacyjności. W przypadku garaży wolnostojących wystarczającym rozwiązaniem będzie brama nieocieplona.


Krok trzeci - dobry montaż

Dobry montaż wpływa na... wszystko. Bez prawidłowej instalacji nie ma mowy o komforcie, bezpieczeństwie, trwałości czy energooszczędności bramy garażowej. Dobrze wykonany montaż pozwoli w pełni wykorzystać wszystkie walory danego rozwiązania i powinien być zwieńczeniem inwestycji.

Prace montażowe będą przeprowadzone właściwie, jeśli monterzy zastosują się do ogólnych zasad sztuki budowlanej i zaleceń producenta wyrobu. Kluczowy jest również odpowiedni moment montażu. - Montaż bramy garażowej powinien się rozpocząć dopiero po otynkowaniu nadproża i wylaniu posadzki. W przeciwnym razie możemy pobrudzić konstrukcję, istnieje też wówczas ryzyko zmiany wymiarów otworu montażowego - mówi Zdzisław Maliszewski, doradca ds. technicznych i normalizacyjnych Związku POiD, organizatora kampanii edukacyjnej „DOBRY MONTAŻ" - Wiarygodni producenci zalecają powierzenie instalacji wykwalifikowanej ekipie monterskiej, która zadba o jej poprawny przebieg oraz udzieli inwestorowi szczegółowych instrukcji dotyczących użytkowania i konserwacji bramy - dodaje ekspert.

Droga do dobrej bramy garażowej we własnym domu to droga pełna wyborów. Właściwie przemyślane decyzje i postawienie na odpowiednio zamontowane rozwiązania, dopasowane do specyfiki garażu przełożą się na późniejszą satysfakcję z użytkowania konstrukcji. Aby cieszyć się z niej jak najdłużej, pamiętajmy również o konserwacji bramy i rutynowych kontrolach jej działania, przeprowadzanych według wytycznych producenta.

***

Ogólnopolska kampania edukacyjna „DOBRY MONTAŻ" to organizowana przez Związek POiD akcja, promująca wśród inwestorów indywidualnych ideę prawidłowej instalacji wyrobów stolarki budowlanej. Partnerami „DOBREGO MONTAŻU" są firmy: AIB, Anwis, FAKRO, GERDA, Hörmann, Klimas Wkręt-met, POL-SKONE, Porta KMI Poland, PROLINE, Soudal, Stolbud Koronea i Yawal.

***

Opis rozwiązań oferowanych przez Partnerów kampanii „DOBRY MONTAŻ":

Brama segmentowa LPU 40 firmy Hörmann - zbudowana z wypełnionych pianką poliuretanową stalowych segmentów o grubości 42 mm brama LPU 40 posiada wysokiej jakości uszczelki między segmentami oraz między segmentami a ościeżnicą. Dzięki temu współczynnik przenikania ciepła dla zamontowanej bramy o powierzchni 10 m2 wynosi 1,3 W/(m2K). Montowana z zestawem ThermoFrame najskuteczniej ogranicza straty ciepła w garażu. Profil z tworzywa sztucznego, który zapewnia termiczne oddzielenie bramy od ściany budynku oraz dodatkowe uszczelki umieszczane na bokach i górze bramy znacznie zwiększają jej termoizolacyjność - wartość U może wtedy spaść nawet do 1,1 W/(m2K). Brama LPU 40 dostępna jest w 5 rodzajach powierzchni oraz w kilku wzorach, opcjonalnie z intarsjami imitującymi stal nierdzewną i drewno.

Zamocowania ramowe firmy Klimas Wkręt-met przeznaczone do montażu bram garażowych:

Kołek ramowy KPR-FAST 10 K - kołek ramowy z wkrętem z sześciokątnym łbem podkładowym Ø10 posiada zintegrowany kołnierz dociskowy i zalecany jest do mocowania metalowych elementów ościeżnic bram garażowych (montaż przelotowy) w podłożach z betonu, cegły pełnej, cegły ceramicznej perforowanej oraz betonu komórkowego. Kołki ramowe produkowane są w długości aż do 300 mm. Redukcja gwintu zapewnia precyzyjne wprowadzanie wkrętu i zwiększoną siłę rozpierającą w drugiej strefie rozpierania.

Kołek ramowy KPR-STRONG 10 K - kołek ramowy z wkrętem z łbem sześciokątnym Ø10 wraz ze zintegrowanym kołnierzem dociskowym zalecany jest do mocowania metalowych elementów ościeżnic bram garażowych (montaż przelotowy) w podłożach z betonu i cegły pełnej. Kołki ramowe produkowane są w długości aż do 300 mm. Udoskonalony i hartowany wkręt charakteryzuje się większą wytrzymałością na wyrywanie, skręcanie i zaginanie. Likwiduje to problem ukręcania się kołków nawet podczas montażu w bardzo twardych materiałach.


źródło: POiD