PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2010-08-30
Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej
Rozwiązania dla stanowisk przeładunkowych oraz wjazdów i wyjazdów.

HÖRMANN Polska Sp. z o.o.
ul. Otwarta 1
62-052 Komorniki

tel. 61 819 73 00
fax 61 810 75 75
info@hormann.pl
www.hormann.pl

» więcej o firmie
Rozporządzenie o poszanowaniu energii przewiduje obowiązek posiadania świadectw energetycznych również dla hal produkcyjnych i logistycznych. Do osiągnięcia niskiego poziomu zużycia energii pierwotnej konieczna jest redukcja strat ciepła. I to nie tylko w obrębie fasady budynku, lecz również na przejazdach i miejscach przeładunku. Inteligentne rozwiązania w znaczący sposób mogą przyczynić się do oszczędności energii.

Efekt wyziębiania się hali wynika z działania dwóch czynników: straty ciepła powstają po pierwsze na skutek przeciągów; do dodatkowych strat dochodzi w instalacji cieplnej. Dziś obydwa te czynniki próbuje się eliminować, stosując w miejscach przeładunku oraz we wjazdach i wyjazdach z hal wyrafinowaną technikę bramową i przeładunkową. – W przypadku nowych budowli wiele przedsiębiorstw inwestuje w tym zakresie. Należy bowiem liczyć się z rosnącymi kosztami energii, a przedsiębiorstwa chcą minimalizować koszty eksploatacyjne -  twierdzi Rüdiger Bierhenke, szef sprzedaży systemów bram przemysłowych i techniki przeładunkowej w Hörmann KG

Termiczna pięta achillesowa
Szczególnie rampy przeładunkowe stanowią obecnie piętę achillesową wielu hal. Jako że stalowa konstrukcja rampy wystaje na zewnątrz hali, ta licząca często kilka metrów kwadratowych powierzchnia działa jak wielki mostek cieplny, odprowadzający ciepło z wnętrza hali. - Efektu tego można uniknąć, odpowiednio przygotowując projekt i stosując właściwe komponenty -  wyjaśnia Lars Günsch, key account manager w firmie Hörmann. Rozwiązaniem jest umieszczenie rampy przeładunkowej bardziej w głębi budynku oraz zamontowanie jej nad izolowanym betonowym cokołem. Wówczas można zamontować bramę ocieplaną, np. SPU firmy Hörmann, w taki sposób, by poruszała się ona przed rampą i u dołu opierała się na betonowym cokole. Dzięki temu przewodząca ciepło rampa przeładunkowa nie ma bezpośredniego kontaktu z zimnym powietrzem na zewnątrz, a warstwa izolacji wokół budynku pozostaje nieprzerwana.  - Rozwiązanie to pozwala uniknąć wysokich i w przyszłości prawdopodobnie rosnących kosztów eksploatacyjnych, szczególnie w przypadku dużej liczby stacji przeładunkowych -  wyjaśnia Lars Günsch. Rampa przeładunkowa cofnięta w głąb budynku musi zniwelować większe odległości. W tym celu Hörmann oferuje rampę HTL-2 z wysuwaną klapą, pozwalającą zniwelować odstęp między rampą a pojazdem nawet do 1.000 mm

Powstające w czasie korzystania z rampy przeładunkowej przeciągi w szczelinach między samochodem ciężarowym a halą pozwala zredukować przede wszystkim właściwe uszczelnienie bramy. Jeśli do rampy dokują samochody ciężarowe tego samego typu, np. w przypadku firmowej floty pojazdów, dobre rozwiązanie stanowi uszczelnienie dociskowe, jak np. oferowane przez firmę Hörmann uszczelnienie DFH. Piankowe wypełnienie tego uszczelnienia jest dociskane podczas dokowania i zamyka w ten sposób powstające szczeliny. Natomiast w przypadku korzystania z różnych samochodów ciężarowych konieczny jest system bardziej uniwersalny, zapewniający w miarę możliwości szczelne połączenie między pojazdem a budynkiem. Można wówczas wykorzystać poduszki powietrzne, jak np. oferowany przez firmę Hörmann system DAS-3. Po zadokowaniu wentylatory napełniają poduszkę powietrzem, która szczelnie otula ciężarówkę. Ze względu na dużą szczelność poduszka DAS-3 stanowi element systemu DOBO, przeznaczonego  szczególnie dla logistyki produktów świeżych.

Rozwiązanie dla logistyki produktów świeżych
Rozmaite komponenty systemu DOBO umożliwiają podjechanie samochodu ciężarowego z zamkniętymi drzwiami naczepy do rampy przeładunkowej. Dopiero po napełnieniu uszczelnienia bramy powietrzem, które zapobiega przedostaniu się ciepłego powietrza do wnętrza naczepy, brama otwiera się, a odbojnice najazdowe o regulowanej wysokości opuszczają się. Specjalne zagłębienia w posadzce z boku rampy przeładunkowej umożliwiają dopiero w tym momencie otwarcie drzwi naczepy. Idealnym uzupełnieniem tego systemu jest Hörmann Docking Assistant (HDA). Przy pomocy czujników system ten mierzy odstęp między samochodem ciężarowym a stanowiskiem dokowania. Następnie system HDA powiadamia kierowcę czerwonym światłem sygnalizacji świetlnej, że pojazd znajduje się w optymalnej pozycji. System HDA można połączyć z systemem DOBO, by ten automatycznie uruchamiał DAS-3 oraz otwierał bramę.

Duża prędkość i niewielkie koszty
Brama zamontowana na wjeździe czy wyjeździe z hali lub też na trakcie komunikacyjnym między dwoma strefami hali, w których panują różne temperatury, musi jednocześnie zapobiegać przenikaniu ciepła i minimalizować przeciągi. Wymogi te spełnia brama szybkobieżna HSS 6530 firmy Hörmann . Jej kurtyna składa się z segmentów aluminiowych z przegrodą termiczną, charakteryzujących się dobrym współczynnikiem przenikalności cieplnej. A ponadto otwiera się z prędkością do 3 metrów na sekundę. Tym samym jest wystarczająco szybka, by zapewnić płynny ruch pojazdów obsługujących transport wewnętrzny przedsiębiorstwa. Jednocześnie nie pozostaje otwarta dłużej niż jest to konieczne, co znacząco ogranicza przeciągi. W sytuacjach, w których ma to podstawowe znaczenie, możliwe jest jeszcze inne rozwiązanie -połączenie bramy segmentowej z elastyczną bramą szybkobieżną. Bramy montuje się jedna za drugą, tak że brama segmentowa stanowi zamknięcie zewnętrzne, natomiast brama szybkobieżna V 6030 SE firmy Hörmann pełni funkcje zamknięcia wewnętrznego. To ostatnie otwiera się z prędkością do 3 metrów na sekundę i podczas dziennej eksploatacji ogranicza powstawanie przeciągów. Natomiast w nocy zamknięta brama segmentowa zabezpiecza halę przed włamaniem i stanowi dobrą izolację cieplną.

Fot. 1
Nieprzerwana izolacja hali: Ocieplana brama segmentowa, tutaj DPU firmy Hörmann, zamyka się przed rampą przeładunkową, co wyklucza straty ciepła na rampie. Prezentowana rampa wyposażona jest w system DOBO (docking before opening), przeznaczony dla logistyki produktów świeżych. Pozwala to na otwieranie drzwi naczepy po zadokowaniu, dzięki czemu łańcuch chłodniczy pozostaje nieprzerwany.

Fot. 2
Za bramą: Rampę przeładunkową montuje się bardziej w głębi budynku, a pod nią umieszcza izolowany betonowy cokół. Przy takim sposobie montażu należy zniwelować większą odległość dzielącą tył samochodu ciężarowego od rampy. Rozwiązanie stanowi rampa przeładunkowa HTL-2 firmy Hörmann z wysuwaną klapą o długości 1000 mm.

Fot. 3
Kompleksowe rozwiązanie: Dzięki właściwie zaplanowanemu uszczelnieniu dociskowemu, jak np. DFC firmy Hörmann, można znacząco ograniczyć straty ciepła spowodowane przeciągami. Natomiast odbojnice pozwalają uniknąć uszkodzeń budynku.

Fot. 4
Ograniczenie przeciągów: W przypadku często używanych wjazdów i wyjazdów z hal optymalnym rozwiązaniem jest połączenie bramy szybkobieżnej z zamontowaną przed nią przemysłową bramą segmentową pełniącą funkcję zamknięcia zewnętrznego.

Fot. 5
Ograniczenie przeciągów: Dzięki kurtynie wykonanej z aluminiowych segmentów brama HSS 6530 łączy w sobie wytrzymałość bramy segmentowej z szybkością bramy szybkobieżnej.

informacja na podstawie materiałów: Hörmann