PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2012-01-08
W jaki sposób dobrze przygotować automatykę do mrozów i śniegu?
Artykuł ten jest poświęcony odpowiedniemu przygotowaniu urządzeń do mrozów i śniegu, a także prawidłowej ich obsłudze.

E-SYSTEM Marcin Ficek
ul. Czarnoleska 10
32-340 Zabagnie

tel. 32 644 11 50
sklep@montersi.pl
www.montersi.pl

» więcej o firmie

Bramy dwuskrzydłowe.

Przed dużymi mrozami należy upewnić się, że zawiasy na których spoczywa skrzydło bramy są odpowiednio nasmarowane i nie stwarzają dodatkowych oporów ruchu. Bardzo ważnym aspektem jest odśnieżenie podłoża nad którym poruszają się skrzydła bramy. Często spotyka się z osoby, które uważają, że jeżeli posiadają siłownik do ciężaru skrzydła 200 kg, to skrzydło samo odśnieży sobie podjazd. Jest to oczywiście błędne podejście, ponieważ centrale siłowników potrafią wykryć przeszkodę jaką może być zalegający śnieg bądź lód, a co za tym idzie brama zamiast łagodnie się otworzyć, zamknie się.


Jeżeli chodzi o samą instalację napędu, póki nie ma ogromu zalegającego śniegu, warto zwrócić uwagę na widoczne odcinki przewodów elektrycznych. Uszkodzenie ich izolacji może powodować całkowite unieruchomienie urządzeń. Przy siłownikach z napędem śrubowym (WINGO) warto zwrócić uwagę na następujące miejsca:

  • nakrętka śruby pociągowej - zaleca się przesmarowanie jej smarem, zmniejszy to tarcie pomiędzy pracującymi elementami.
  • zespół klapki wysprzęglania - w przypadku braku napięcia w sieci elektrycznej zimą, wystąpi potrzeba wysprzęglenia napędu i ręcznego ruchu bramy. Do tego celu przyda się kluczyk jak i sama stacyjka napędu. Z doświadczenia wiadomo, że szczeliny wokół tego mechanizmu lubią zachodzić lodem i można przypadkowo go uszkodzić, aby temu przeciwdziałać, można zabezpieczyć te miejsca smarem silikonowym lub innym.

Bramy przesuwne.

Przy bramach przesuwnych, ogromną rolę dla prawidłowej pracy automatu ma sprawność techniczna całości konstrukcji jezdnej bramy. Konstrukcje źle wykonane, od samego początku będą sprawiać problemy dla siłownika. Centrala sterującą napędem, można powiedzieć, że jest „mądra" ponieważ, gdy odczyta chwilowy znacznie zwiększony opór toczenia bramy, potraktuje to jako przeszkodę i odwróci ruch w przeciwną stronę. Oczywiście próg czułości bramy jest ustawiany, natomiast pamiętajmy o tym, że ustawiając za małą czułość odczytu przeszkody zmniejszamy bezpieczeństwo użytkowania automatycznej bramy. Ważne w warunkach zimowych jest także utrzymywanie w „czystości" listwy zębatej od lodu, a także miejsc wokół koła zębatego.


Warto zwrócić uwagę także na zjawisko przymarzania wózków jezdnych do profilu bramy. Przy siłownikach wyposażonych w centralę typu BLUEBUS (ROBUS350, ROBUS600, ROBUS1000) występuje możliwość włączenia funkcji „moment startowy", która pozwala na uzyskanie pełnego momentu obrotowego w chwili rozpoczynania manewru, dzięki czemu warstwa lodu powinna zostać zerwana.

Akcesoria zabezpieczające

Bardzo dobrą inwestycją przy zakupie zestawu automatyki są fotokomórki zabezpieczające przed uderzeniem bramy w przeszkodę (BF, MOFB). Wymagają one jednak naszej szczególnej troski w zimowych warunkach. Bardzo często obudowy nadajnika i odbiornika zostają zalepione śniegiem, wtedy wiązka podczerwieni między nadajnikiem a odbiornikiem zostaje przerwana, i w efekcie brama zaczyna „głupieć". Problem głównie wystąpi przy manewrze zamykania. W takim wypadku trzeba dokładnie oczyścić obudowy fotokomórek, a wszystko powinno wrócić do normy.

źródło: E-System