PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2015-05-21
Diabeł tkwi w szczegółach. Akcesoria dla automatyki wjazdowej, które zwiększą kontrolę nad bramą
W dostosowaniu wjazdu do własnych, indywidualnych preferencji pomagają liczne ...

FAAC Polska Sp. z o.o.
ul. Kopijników 12
03-274 Warszawa

tel. 22 814 14 22
fax 22 814 20 24
faac@faac.pl
www.faac.pl

» więcej o firmie

Automatyczna brama wjazdowa to coraz częstszy widok na polskich podjazdach. Trudno się temu dziwić - wygoda, bezpieczeństwo, a także dostępność i konkurencyjność rozwiązań automatycznych to walory trudne do przecenienia. Choć korzyści można mnożyć, to każda brama jest inna i wymaga przez to innego podejścia. W dostosowaniu wjazdu do własnych, indywidualnych preferencji pomagają liczne akcesoria, które współpracują z domową automatyką. Na jakie rozwiązania szczególnie warto zwrócić uwagę?

Niewidzialna kontrola

Choć automatyczną bramą wjazdową można sterować na wiele sposobów - m.in. przyciskiem, kluczykiem elektromagnetycznym lub zamkiem kodowym - to dość oczywistym i najczęstszym wyborem pozostaje droga radiowa. Jako że dzisiejsze urządzenia standardowo korzystają z tzw. kodowania zmiennego, nie musimy obawiać się ewentualnego skopiowania sygnału przez osobę niepowołaną - praktyki spotykanej w przypadku starszych generacji pilotów. Obecnie przy doborze odpowiedniego dla siebie urządzenia sterującego, pod uwagę brać możemy przede wszystkim częstotliwość, na jakiej operuje, a także ilość obsługiwanych kanałów. Jeśli chodzi o częstotliwość, w grę wchodzą dziś głównie piloty operujące w standardzie 433 MHz lub nowocześniejszym 868 MHz. Piloty pracujące na częstotliwości 868 MHz cechuje większa odporność na ewentualne zakłócenia elektromagnetyczne, wynikające m.in. z pracy innych urządzeń, chociażby tych zainstalowanych u sąsiada. - Inteligentne modele XT2 czy XT4, które oferujemy właścicielom bram automatycznych, najpierw zbierają informacje na temat otoczenia, po czym wzmacniają i wysyłają sygnał w optymalnym kierunku, dzięki czemu nie potrzebujemy dodatkowej anteny zwiększającej zasięg. Piloty te obsługują 2 lub 4 kanały, dlatego sterować nimi można nie tylko bramą wjazdową, ale też bramą garażową, systemem alarmowym lub oświetleniem ogrodowym. To spore ułatwienie - tłumaczy Sławomir Baran, ekspert firmy FAAC, pioniera automatyki wjazdowej.


Rozwiązania bezawaryjne

Myli się ten, kto uważa, że w momencie awarii zasilania napęd automatyczny przestaje chronić bramę przed niepożądanym otwarciem. Wręcz przeciwnie - siłowniki wyposaża się najczęściej w specjalny zamek, który pozwala na awaryjne odblokowanie napędu. Ale to nie koniec możliwości. W przypadku wielu obecnych na rynku modeli zasilanych napięciem 24 V istnieje możliwość instalacji dodatkowych akumulatorów lub baterii zasilania awaryjnego, które można zastosować w przypadku uszkodzenia lub przerwy w dostawie prądu. Zainstalowane w obudowie napędu raz, stanowią alternatywne i - przede wszystkim - niezawodne źródło energii w razie nieprzyjemnej niespodzianki.


Logika znaczy funkcjonalność

Sposób, w jaki brama będzie reagować na pracę pilota, zależy od centrali sterującej mieszczącej się w obudowie napędu. Najczęściej możemy spotkać się z trzema podstawowymi trybami. W pierwszym brama pracuje tylko wtedy, gdy mamy wciśnięty przycisk pilota. W drugim wariancie pierwsze wciśnięcie przycisku otwiera bramę, drugie ją zatrzymuje, a trzecie zamyka. Alternatywnie brama może zamknąć się po określonym, ustalonym wcześniej czasie. Nowoczesne centrale sterujące pozwalają na cały szereg programowalnych logik pracy, dzięki czemu pozwalają w większym stopniu dostosować instalację do warunków zabudowy oraz indywidualnych preferencji domowników. - Programowanie pozwala na ręczne lub automatyczne określenie położeń krańcowych czy regulację czułości systemów przeciwzgnieceniowych. I tak, napęd do bramy przesuwnej C720 możemy np. łatwo skonfigurować dzięki intuicyjnej regulacji poszczególnych parametrów, a także poprzez 10 gotowych logik pracy. Korzystając z wbudowanego wyświetlacza LCD, możemy zaprogramować np. funkcję furtki, czyli jedynie częściowe otwarcie bramy dla pieszych - dodaje Sławomir Baran.


Opiekuńcze skrzydła bramy

Dobra brama automatyczna dba o bezpieczeństwo nie tylko strzeżonego przez nią wjazdu, ale też użytkowników oraz pojazdów. Najczęstszym problemem w tym przypadku jest oczywiście przycięcie przez zamykające się skrzydło osób lub przedmiotów znajdujących się w danej chwili w świetle bramy. Zapobiec temu może cały szereg urządzeń. W przypadku bram skrzydłowych szczególnie przydają się urządzenia proste, lecz stosunkowo niezawodne - fotokomórki. Choć zwykle wystarczy pojedynczy zestaw złożony z nadajnika i odbiornika, to producenci automatyki często zalecają montaż dodatkowej pary w okolicach czoła skrzydeł bramy znajdującej się w pozycji otwartej. Rozwiązaniem alternatywnym dla bram przesuwnych są listwy optyczne. - Urządzenia te służą jako zabezpieczenie głównej krawędzi ruchomego skrzydła. W przypadku nawet najdelikatniejszego kontaktu czułego profilu gumowego z przejeżdżającym samochodem lub przechodniem wysyłają one do centrali sygnał zatrzymania i odwrócenia ruchu bramy. Nowoczesnym modelom, takim jak np. MSE 110W, zajmuje to niecałe 30 milisekund, co w połączeniu z elastycznym materiałem pozwala na w pełni bezpieczny przejazd - tłumaczy ekspert FAAC.

Nowoczesne rozwiązania z dziedziny automatyki wjazdowej nie ograniczają się już dziś do prostych komend otwórz/zamknij. Zastosowane technologie oraz odpowiednie akcesoria to klucz nie tylko do samej bramy, ale szerzej: do funkcjonalnego, inteligentnego i dopasowanego do indywidualnych preferencji podjazdu domowego. Mnogość rozwiązań sprawia, że na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

 

źródło: FAAC